23 February 2011

Lelaki kacak, wanita cantik miliki IQ lebih tinggi?

LONDON: Selain sering dilihat bertuah kerana sentiasa menjadi perhatian, seseorang yang memiliki wajah segak atau lawa juga didapati lebih cerdas berbanding orang lain.

Kajian terbaru dilakukan di Britain dan Amerika Syarikat mendapati, tahap purata IQ individu berwajah segak atau lawa adalah 14 mata lebih tinggi daripada orang biasa, Keputusan itu sekali gus menolak kepercayaan ramai bahawa wanita berambut perang atau lelaki kacak kurang cerdik.

Kajian itu dilakukan Sekolah Ekonomi London (LSE), baru-baru ini.

Menurut keputusan kajian itu, seseorang yang memiliki penampilan menarik mampu memikat pasangan yang bukan saja sama menawan, malah cerdas akal fikirannya.

Hasil hubungan itu, kata kajian berkenaan, pasangan terbabit boleh mendapat anak yang kemungkinan besar mewarisi kualiti fizikal dan mental mereka.

Penyelidik LSE, Satoshi Kanazawa, berkata daya tarikan fizikal mempunyai kesan ketara terhadap kecerdasan umum, sama ada dalam kawalan atau tidak.

“Hubungan di antara daya penarik dan kecerdasan turut semakin kuat di kalangan lelaki dan wanita,” katanya. Antara selebriti Barat yang memiliki daya penarik fizikal dan cerdas minda adalah supermodel, Lily Cole (pernah belajar di Universiti Cambridge) dan pelakon, Kate Beckinsale (lulusan Universiti Oxford). - DM

 lepas neh meja study aku biar penuh dengan barang2 macam neh...

Rupanya senang jek nak pandai, pulun lah dok study pakai buku tebal-tebal, belajar siang malam kan? Masuk u lah sangat, rupanya kalau tepek bedak sejuk tiap2 malam pun boleh jadi pandai.....hahaha...


9 comments:

  1. hahah yeke..cm ngarut pun ade gak.. ade je yg tak cantik tp pandai gile..einstein tu hensem ke?/kah3

    ReplyDelete
  2. hahaha....tu lah pasal...pelik2 betul kajian omputih neh....

    ReplyDelete
  3. Aisehhh...dh tua ni dh kureng hensem la plakk..hahaha
    nak kira camne tuuu?

    ReplyDelete
  4. arep: haha...bagus....pastu jgn tak pakai lakbedaksejuk tuh...yelah...dah beli kan???

    yastro: redho je lah..hahaha

    ReplyDelete
  5. dlm idup ni bukan kira pandai ke tak...rajin or malas jer.... ^_^

    p/s bedak sejuk br ade jer kt umah tue..haha..mlm ni aku try..ngk sok aku cergas x? :p lol...

    ReplyDelete
  6. pilotHans : try2...nanti bgtw ek jd cerdas ke tidak?...heeee

    ReplyDelete
  7. hehe saye pon pernah bc artikel ni..xtau la btol ke tak..semua manusia kan ade kelebihan dan kekurangan..yang cantik mungkin kekurangan nya didalam..yang xcantik mungkin kelebihannya didalam.. :)

    ReplyDelete
  8. kami mahir: ciptaan tuhan...semuanya seimbang :)

    ReplyDelete