25 March 2011

Albert Einstein bukan genius?

Albert Einstein adalah seorang saintis & ahli Fizik terkemuka pada abad lepas. Beliau di lahirkan pada 14 March 1879 di Ulm, Kingdom og Wurttemberg, German Empire. Sumbangan beliau kepada perkembangan dunia Sains tidak dapat disangkal lagi. Relativity theory dan Photoelectric Effect Theory yang beliau temui membuahkan Nobel Prize in Physics pada tahun 1921. Akan tetapi, adakah beliau benar-benar genius?

Benarkah Einstein genius?


Walaupun banyak pihak yang mempertikaikannya, tetapi banyak kajian telah dijalankan yang membuktikan bahawa Einstein adalah pure genius! Einstein pernah berkata bahawa kunci utama kepada kebijaksanaan beliau adalah kebolehannya untuk menggambarkan masalah yang beliau hadapi dan kemudian menafsirkannya kepada nombor & perkiraan matematik. Sebagai contoh, semasa beliau mengusahakan Relativity Theory, beliau membayangkan bagaimana jika alam semesta menaiki pancaran cahaya sebagai satu kenderaan?
Bukti-bukti saintifik yang mengatakan Einstein adalah genius?

Bilangan neurons & glial cells (Sel di dalam otak) Einstein adalah lebih banyak daripada manusia normal iaitu : Einstein = 11 orang lelaki. Sel-sel ini membolehkan Einstein mempunyai kebolehkan berfikir secara konsep yang mantap.
Neurons & glial cells terdapat pada Area 9 & Area 39


Secara am-nya, otak Einstein adalah sama seperti otak manusia biasa kecuali pada satu bahagian otak yang di panggil inferior parietal region. Pada bahagian ini, saiznya adalah lebih besar. Total saiz otak Einstein adalah 15 % lebih lebar dari otak manusia biasa. "Visuospatial cognition, mathematical thought, and imagery of movement are strongly dependent on this region," kata para pengkaji.
Culcus terletak di bahagian tengah otak
 Kelebihan otak Einstein adalah pada bahagian seperti didalam gambar, tidak mempunyai lekuk yang dipanggil sulcus. Ketiadaan sulcus ini membolehkan lebih banyak neurons pada kawasan ini untuk berhubung dan bekerjasama dengan lebih mudah. Para pengkaji otak Einstein menyimpulkan bahawa perbezaan fizikal antara otak Einstein dan manusia biasa menjadikan Einstein seorang yang mempunyai keupayaan pemikiran yang jauh lebih hebat.

Siapa tak kenal kan Albert Einstein neh...kucing aku kat rumah pun kenal, kalau korang tak kenal sila nyorok muka bawah bantal...hakhak. Dulu time sekolah aku sangat lah berminat dengan rambut Einstein neh. Aku ingat lagi cikgu fizik suka cerita pasal Einstein neh. Antara cerita yang aku ingat lah kan? Bila Einstein dah jumpa formula dia yang femes tuh, dia kan jadi gila, menurut cikgu aku, Einstein neh sebenarnya dia tak gila, tapi pura-pura gila, kan lepas tuh dia jadi femes sebab formula dia yang femes tuh, dia sebenarnya pura-pura gila,sebab tak nak terlibat lagi dalam bidang sains neh, sebab melalui formula dia tuh kan, die menjumpai sesuatu yang menakutkan die,...tapi tak sure lah mende kan, sebab lepas tuh kan die dah gila. Aku memang minat sangat subjek fizik, sampai pernah lah kan berangan-angan nak ada formula sendiri macam Einstein neh, mana tahu akan datang aku bukak buku teks fizik anak aku terpampang FORMULA NUFAHA...siapa tahu...hahaha...(berangan)
Hye IQ saya 160. Ada beran?

9 comments:

  1. Sy ni pun tgh nak buat formula 1 + 1 = 4 nak di adaptkan dalam kehidupan seharian yang mana boleh mengelakkan proses penuaan kita sambil dengan melambatkan proses putaran bulan terhadap bumi dan bumi terhadap matahari... errr mungki tidak. 1 + 1 = 5 agaknya....

    ReplyDelete
  2. 1) Einstein pernah cakap dia sebenarnya x genius, tapi dia gemar ingin tahu semua benda..

    2) X perasan link rujukan info nih..

    3) Nice info~

    ReplyDelete
  3. iwan_dextrous: Cube challenge Einstein neh, compem lepas neh dorg berminat :)

    jomsantaisekejap: ok lah tuh, lepas neh kt bergabung nak? bleh femes same2 hahaha

    Mohd Effendi: memang terbaek pun :)

    kyo_9: yg no 1 tuh x tw lah pulak :)

    ReplyDelete
  4. urat2 dan sel sel otak aku dah bersambung dengan jayanya selepas membaca info ni...

    ReplyDelete
  5. hehe..nk ajak einsten lawan PES(pro evolution soccer)..heehehe

    ReplyDelete
  6. Nasriq: hoho...bagus2...

    apik_pehe: die x minat game2 neh...hehe

    ReplyDelete